كومبيوتر الحفاظ على العين من أضرار التعرض للشاشات لفترات طويلة

عدد مرات المشاهدة: 1938

حكمة اليوم

shadow

الحفاظ على العين من أضرار التعرض للشاشات لفترات طويلة

هل سمعت قبل كده عن قاعدة 20-20-20؟

لو انت من الناس اللى بتبص في شاشات الكومبيوتر او الموبايل كتير على مدار اليوم ، يبقى الكلام ده مهم جدا ليك. طبعا أغلبنا عارفين الآثار الضارة لكتر النظر للشاشات الالكترونيه

الأكاديمية الأمريكية لطب العيون بتقول: أن النظر إلى الأجهزة الرقمية لن يؤدي بالضرورة إلى الإضرار ببصرك. لكنها يمكن أن تسبب إجهادًا وأعراضًا غير طيبه. فعادة ما يرمش البشر حوالي 15 مرة كل دقيقة. و عند التحديق في الشاشات ، ينخفض ​​هذا الرقم إلى النصف أو الثلث في أوقات كتيره. و ده ممكن يؤدي إلى جفاف العين وتهيجها وتعبها. و إجهاد العين الناجم عن الشاشات له اسمه الخاص. وهو متلازمة رؤية الكمبيوتر (CVS). و كمان في دراسة نشرتها المجلة النيبالية لطب العيون ، فحص الباحثين استخدام الكمبيوتر وتأثيراته على عيون طلاب الجامعات في ماليزيا، و لقوا ان ما يقرب من 90 في المائة من 795 طالبًا ظهرت عليهم أعراض CVS بعد ساعتين متواصلتين من استخدام الكمبيوتر.

ايه هى قاعدة 20-20-20؟

هى باختصار انك كل ٢٠ دقيقة قدام الشاشه تبص على حاجه تانيه على بعد ٢٠ قدم لمدة ٢٠ ثانيه قاعدة 20-20-20 ممكن تساعدك على تجنب إجهاد العين، و ده مع تقليل الوقت اللى بتقضيه في النظر إلى الشاشات. حتى لو حسيت بالضغط الشديد ، فمن المحتمل أنه ما يتسببش ضرر دايم لرؤيتك و العياذ بالله. و فى الأغلب بتهدأ الأعراض بمجرد إراحة عينيك.

ايه هى اعراض إجهاد العين؟

الأعراض الرئيسية لإجهاد العين هي وجود ألم أو إرهاق أو حرقة أو حكة في العين. و تشمل الأعراض الأخرى: عيون جافة عيون دامعة عدم وضوح الرؤية تضاعف الرؤية الصداع وجع في الرقبة أو الكتفين أو الظهر حساسية للضوء صعوبة في التركيز صعوبة في إبقاء العينين مفتوحتين لو ظهر عليك أعراض من دى أوصيك باستشارة الطبيب.

shadow

إن النظر إلى الأجهزة الرقمية لن يؤدي بالضرورة إلى الإضرار ببصرك. لكنها يمكن أن تسبب إجهادًا وأعراضًا غير طيبه

shadow

محمد عبدالحى (مطور تطبيقات انترنت بلغات Python و JavaScript)

المؤلف: مهندس برمجيات

محمد عبدالحى
محمد عبدالحى

(مطور تطبيقات انترنت بلغات Python و JavaScript)
حاصل على : ليسانس الحقوق

مواضيع ذات صلة

التعليقات (0)

اترك تعليق